LOP nie chce budowy Park&Ride

Liga Ochrony Przyrody próbuje zablokować planowaną inwestycję budowy Park&Ride argumentując obniżeniem komfortu życia mieszkańców i niszczeniem przyrody. Według pań z LOP na tym terenie występują chronione rośliny i zwierzęta, m.in. chroniony chrząszcz koziróg dębosz. Liga miejsc nie wskazała, chrząszcza nie pokazała – skupiła się na pisaniu pism do wszelakich instytucji. Dzięki wyszukiwarce google  dowiedziałem się, że Kozioróg dębosz jest przedstawicielem rodziny kózkowatych i osiąga długość do 56 mm. W Polsce rozwój larw koziorogów dęboszy stwierdzano wyłącznie w dębach szypułkowych i dębach bezszypułkowych.  Dla ciekawych – samica składa jaja w spękaniach kory oraz w miejscach zranień starych (ale wyłącznie żywych) i grubych drzew. Wybiera zwykle okazy osłabione np. przez choroby grzybowe. Chrząszcz ten nigdy nie zasiedla drzew tworzących duże, zwarte skupiska. Najczęściej pojedyncze stare dęby pomału je pożerając. Z tego opisu wnioskuję, że niestety środowisko brzóz i chaszczy przy WKD nie jest środowiskiem, w którym ten chrząszcz mógłby przebywać. Poza tym śmietnik często tam panujący jest mocno niesprzyjający gatunkowi lubiącemu czyste środowisko.

DSC_4186fot. miejsce po dzikim ognisku

Zagospodarowanie działki, na której ma być posadowiony parking jest zgodne z Miejscowym Planem Zagospodarowania Przestrzennego. Teren należy do WKD. Pamiętacie Państwo, kilka dni temu pisałem o wystąpieniu z wnioskiem na dofinansowanie budowy budowy Park&Ride na kwotę 608.236,18zł. (Wartość całego projektu to 760.295,22zł). Czy LOP zablokuje dofinansowanie i w związku z tym plany uporządkowania chaotycznego parkowania samochodów w centrum miasta legną w gruzach? Nie mówiąc już o możliwości ucywilizowania miejsca, które dzisiaj jest ciemne, zachaszczone,  zaśmiecone i niebezpieczne oraz jest siedliskiem przebywania tam towarzystwa o nieznanej proweniencji.

DSC_4177Historia skarg LOP pisanych wszędzie i prawie w każdej sprawie jest bardzo długa ( odkąd ten oddział istnieje w Podkowie Leśnej). Przypomina mi się jedna z nich, która miała zablokować budowę kanalizacji i sieci wodociągowej uzasadniając to degradacją środowiska. Potem znane wszystkim mieszkańcom – zablokowanie przez LOP i radną Marię Wolską (do niedawna prezesa LOP, obecnie funkcję tę pełni Elżbieta Wolska-Zdunek) możliwości uzyskania otrzymanej dotacji na rewitalizację Parku Miejskiego w 2005r. Wywołało to oburzenie mieszkańców, burmistrza i radnych. Dla przypomnienia stanowisko ówczesnego Burmistrza w tej sprawie.

„Pismo Radnej Wolskiej do Marszałka Województwa Mazowieckiego jest bulwersujące i szokujące. Zarzuty sformułowane przez Radną są fałszywe i bezpodstawne. Cechuje je duża doza złej woli, bowiem problemy w nich zawarte były wielokrotnie publicznie wyjaśniane. Była to próba pozbawienia miasta dotacji (…). Naraża ono miasto na znaczne straty i zaprzepaszczenie dotychczas poniesionych kosztów i prac. Powoduje istotne opóźnienie w rozpoczęciu prac remontowych. Protest Radnej Wolskiej tworzy zły klimat wokół Podkowy Leśnej i może mieć negatywne skutki w naszych dalszych staraniach o pozyskanie funduszy europejskich”.

Przedstawioną sprawą zajmowała się Rada Miasta, która na sesji w dniu 28.04.2005 r. podjęła stosowaną uchwałę. Wyraża ona jednoznaczną dezaprobatę dla działań Radnej Wolskiej, uznając je za sprzeczne z interesem wspólnoty samorządowej Podkowy Leśnej, a podniesione zarzuty za nieprawdziwe.

Czas leci, a LOP w swojej zapiekłości jest niezmienny. Czy po 10 latach Rada Miasta będzie musiała podejmować analogiczną uchwałę w stosunku do organizacji? Temat pisania bezzasadnych skarg przez LOP był już w tym roku podejmowany przez radnych na sesji rady.

DSC_4168fot. drzewa wartościowe zgodnie z proj. nie podlegają wycince

Kuriozalnym jest zachowanie miejscowego LOP i w tej kadencji, kiedy weszła do Podwarszawskiego Trójmiasta Ogrodów jako partner społeczny, aby protestami wywrócić projekt partnerstwa do góry nogami – również w staraniu się o dofinansowanie. Na szczęście w tym przypadku bezskutecznie.

Czy inwestycje mają być blokowane i utrudniane przez działaczy z podkowiańskiej Ligii Ochrony Przyrody?

Piszę o tym dlatego, że Liga Ochrony Przyrody jako najstarsza ekologiczna organizacja na terenie Polski z  tradycją jeszcze przedwojenną była powołana przede wszystkim do propagowania  idei ochrony przyrody oraz kształtowanie właściwego stosunku człowieka do przyrody. W ramach działalności  realizowano program szerokiej edukacji przyrodniczej, aktywizowano młodzież, organizowano konkursy  i  brano udział w pracach społecznych dotyczących zalesień i zadrzewień. Należeli do niej wybitni fachowcy, naukowcy i do kół – młodzież szkolna.

W Podkowie Leśnej ta idea została bardzo wypaczona, działalność LOP od lat skupia się na walce z administracją samorządową i pisaniem skarg. Nie widać podejmowanych działań na rzecz społeczności, organizowania warsztatów edukacyjnych dla uczniów czy faktycznej ochronności przyrody oraz działań proekologicznych.

Szkoda, bo tak naprawdę w Mieście Ogrodzie przydałaby się organizacja przyrodnicza, która będzie miała znacznie więcej do zaoferowania w zakresie ochrony naszego środowiska dla mieszkańców, będzie uwrażliwiała człowieka na piękno i bogactwo przyrody, będzie szerzyła ideę znaczenia i celu ochrony przyrody. Będzie partnerem i faktycznym wsparciem nie tylko dla mieszkańców, ale również dla władz miasta. Nie będzie szkodziła, a pomagała.

DSC_4164fot. skwerek w ramach projektu miał zostać doświetlony, postawione stojaki na rowery i ławki

Udało się zmienić prawo! Drzewa nie do wycinki.

Pamiętacie Państwo batalię o wycinkę drzew wzdłuż linii WKD? Krótko przypomnę. W maju 2015 r. Urząd Transportu Kolejowego wydał decyzję obligującą WKD Sp. z o.o. do usunięcia wszystkich drzew i krzewów znajdujących się 15 m od osi skrajnego toru kolejowego. Wzbudziło to duży protest władz samorządowych, organizacji pozarządowych i mieszkańców miejscowości położonych przy WKD.

Na moje zaproszenie 3 listopada 2015r. do Podkowy Leśnej  przybyli na spotkanie przedstawiciele władz samorządowych gmin położonych wzdłuż linii WKD w celu wypracowania wspólnego, jednolitego stanowiska w sprawie wycinki drzew. Na spotkaniu podjęto wspólne stanowisko, które zostało przekazane do UTK,  Ministerstwa Infrastruktury i Marszałka Województwa Mazowieckiego wraz z uchwalonymi stanowiskami Rad Gmin/Powiatów w przedmiotowej sprawie ( gm. Brwinów, Pruszków, Milanówek, Grodzisk, Starostwo Grodziskie i Starostwo Pruszkowskie). Jednym z naszych postulatów była zmiana przepisów nakazujących nieuzasadnioną wycinkę drzew. Zmiana rozporządzenia w sprawie wymagań w zakresie odległości i warunków dopuszczających usytuowanie budowli i budynków, drzew lub krzewów, elementów ochrony akustycznej i wykonywania robót ziemnych w sąsiedztwie linii kolejowej, a także sposobu urządzania i utrzymywania zasłon odśnieżnych oraz pasów przeciwpożarowych, tak aby powstające prawo uwzględniało uwarunkowania tras kolejowych niskich prędkości.

Po wielu miesiącach oczekiwań możemy powiedzieć udało się doprowadzić do zmiany złego prawa. Parlament 7 lipca 2016r.przyjął zmiany w Ustawie o transporcie kolejowym. Przewidują one odstępstwa od zakazu usytuowania drzew i krzewów w odległości 15 m od torów. Drzewa, jeśli nie spowodują zagrożenia bezpieczeństwa ruchu kolejowego, będą mogły spokojnie rosnąć dalej. Znowelizowana ustawa została podpisana przez prezydenta 5 sierpnia br. WKD wstrzymało planowane wycinki, teraz czeka na wejście w życie nowych przepisów, tak aby mogło usuwać tylko te drzewa, które zagrażają bezpieczeństwu. Drzewa dalej będą cieszyły oko podróżujących kolejką, a dla mieszkańców będą jak dotąd częścią krajobrazu.

IMG_0008Z treścią wypracowanego stanowiska można zapoznać się w moim artykule z listopada /stanowisko-wladz-ws-wycinki-drzew/

Czy uda się wybudować park&ride ?

Wystąpiliśmy z wnioskiem o dofinansowanie budowy Park&Ride na kwotę 608.236,18zł. Wartość całego projektu to 760.295,22zł. Temat budowy parkingu Park&Ride poruszany był wielokrotnie przez mieszkańców przez kilka ostatnich lat. Bardzo wiele osób dojeżdża do stacji samochodem, również podkowian, by do Warszawy już dostać się kolejką. Tej sytuacji nie zmienimy, możemy ją jedynie uporządkować. Zgodnie z Miejscowym Planem Zagospodarowania Przestrzennego działka przeznaczona właśnie na ten cel znajduje się przy torach na terenie WKD, obok składu węgla (dzisiaj tam jest składowany materiał żwirowy potrzebny do remontu torowisk). Teren wymaga nie tylko budowy parkingu dla samochodów, ale też i uporządkowania, oświetlenia oraz postawienia stojaków dla rowerów. Wszystko to omówiłem z WKD i jestem dobrej myśli.

Mam nadzieję, że dostaniemy pieniądze i inwestycja będzie mogła być zrealizowana.

Projektujemy drogi

Analizując możliwości pozyskania dodatkowych środków zewnętrznych na budowę dróg, wiem już, że bez dobrze przygotowanej dokumentacji nie mamy żadnych szans. Dlatego podjąłem decyzję o ogłoszeniu dużego przetargu na przygotowanie projektów.

Termin wykonania dokumentacji  jest uzależniony od uzgodnień w Starostwie Powiatowym, które pomimo pozytywnej dla Podkowy Leśnej interpretacji przepisów przez Ministra Infrastruktury oraz przychylnych opinii Mazowieckiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków nadal odrzuca zaproponowane przez projektantów i Miasto rozwiązania nie rozumiejąc uwarunkowań, specyfiki  i charakteru naszego miasta. Wiąże się to z wielomiesiączną batalią pomiędzy Miastem Podkowa Leśna a Starostwem, Wojewodą i Ministrem.

Mieszkańcy pytają mnie, dlaczego przygotowanie dokumentacji, na podstawie której można przystąpić do remontu (budowy) drogi trwa tak długo? Odpowiem, w skrócie.

Nasza dokumentacja od lat opiniowana jest negatywnie przez Starostwo Powiatowe Grodzisku Mazowieckim, a uzasadnienia są na tyle absurdalne, że nie wymagają komentarza, choć coś tam ciśnie się na usta.  Jako przykład argumentów podawanych w odmowie podam:

  • brak wymaganej szerokości drogi -12m (wszystkie drogi powinniśmy poszerzyć do wymaganej szerokości, wykupić pasy od mieszkańców)
  • w obszarze zabudowy miejskiej są wymagane chodniki po obu stronach jezdni (jeżeli droga ma szer. 12 m to powinniśmy zabetonować od płotu do płotu)
  • niedopuszczalne jest zwężenie jezdni na istniejący drzewostan (drzewa w pasach drogowych należy wyciąć-żadne naturalne szykany nie wchodzą w grę)
  • przejścia dla pieszych są niedopuszczalne, bo statystycznie na pasach ginie najwięcej pieszych i są niebezpieczne (sic!)
  • remont chodnika jest nieuzasadniony, bo podczas wizji lokalnej  (p. Orackiego) nie szedł nim żaden pieszy (!)

Argument, że układ urbanistyczny ( w tym siatka dróg) Podkowy Leśnej jest wpisany do rejestru zabytków – nie trafia do opiniującego projekty z up. Starosty Grodziskiego p. Waldemara Orackiego. Żadne inne dotyczące bezpieczeństwa i związanych z tym trendów światowych np. szykan, zwężeń, wykorzystania naturalnych spowolnień w postaci drzew też nie trafiają. Uzyskałem dla Podkowy Leśnej odstępstwo od Ministra Infrastruktury, ale pan inspektor jest z tych co wiedzą lepiej.

Może powinienem zgłosić tę osobę do dorocznej antynagrody Gazety Stołecznej „Nogi od stołka” ? Albo ustanowić analogiczną do Warszawy  nagrodę Powiatu Grodziskiego? Swoją drogą to jest ciekawe jak inspektor taką argumentacją ośmiesza Starostwo.

W ostateczności urząd po wielu moich staraniach i interwencjach uzyskuje potrzebne zgody, szkoda tylko, że okupione długim czasem, na czym tracą wszyscy mieszkańcy.

Został rozpisany przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej wraz z projektem organizacji ruchu oraz uzyskaniem decyzji o zatwierdzeniu projektu budowlanego i pozwoleniu na budowę dróg:

  • Zadanie 1  Warszawska na odcinku ul.Brwinowska – ul.Słowicza; ul. Szpaków; ul. Wróbla na odcinku ul.Sokola – ul.Jaskółcza; ul.Kukułek;
  • Zadanie 2  Błońska na odcinku ul.Brwinowska – ul.Jelenia; ul.Helenowska na odcinku ul.Brwinowska – ul.Jelenia; ul.Sarnia;
  • Zadanie 3  Sosnowa na odcinku ul.Bukowa – ul.Akacjowa; ul. Cicha na odcinku ul.Bukowa – ul.Leśna; ul.Grabowa; ul.Topolowa;
  • Zadanie 4  Mickiewicza; ul.Ejsmonda; ul.Sasanek; ul.Głogów na odcinku ul.Sasanek – ul.Irysowa, ul. Storczyków na odcinku ul.Jana Pawła II – ul.Kwiatowa

W trakcie projektowania są: ul.Modrzewiowa (J.Pawła II – ul.Wschodnia), ul.Kościelna, ul.Dębowa, ul.Jodłowa, ul.Reymonta (ul.Żeromskiego – ul.Słowackiego), ul.Lipowa, ul.Główna, ul.Rysia, ul.Bobrowa, ul.Kolejowa, ul.Sokola, ul.Gołębia, ul.Zachodnia, ul.Kwiatowa (ul.Parkowa – ul.Paproci nieutwardzona) oraz skrzyżowanie ul.Topolowa/ul.Lipowa/ul.Bukowa/ul.Sosnowa

Gotowe dokumentacje do realizacji: ul.Kwiatowa, ul.Iwaszkiewicza, ul.Myśliwska, ul.Błońska (ul.Słowicza – tory WKD planowany Park&Ride), ul.Bukowa (ul.Reymonta – ul.Sosnowa)

Po wygenerowaniu kolejnych oszczędności jeszcze zostaną zlecone: ul. Miejska, ul. Sójek

Na wybór ulic do projektowania składały się trzy kryteria: strategiczne (kanalizujące natężenie ruchu), najwięcej petycji, próśb, pism mieszkańców z uwagi na pylenie i nieprzejezdność oraz te wzdłuż których biegną niezmodernizowane sieci energetyczne.

Ścieżki rowerowe

W środę 27 lipca 2016 roku, została podpisana umowa partnerska pomiędzy sześcioma gminami: Podkową Leśną, Grodziskiem Mazowieckim, Milanówkiem, Michałowicami, Pruszkowem i Żyrardowem w sprawie wspólnej realizacji inwestycji dotyczącej budowy ścieżek rowerowych.

Całkowity koszt realizacji projektu wyniesie około 38 mln złotych, natomiast wartość dofinansowania w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego wyniesie około 28 mln, z których Podkowa Leśna powinna otrzymać blisko 2,7 mln złotych. Inwestycja realizowana będzie w latach 2017-2018.

Celem inwestycji jest wybudowanie około 38 km zintegrowanych tras rowerowych, które docelowo mają utworzyć spójną sieć ścieżek obejmujących teren całego Warszawskiego Obszaru Funkcjonalnego. Inwestycja ma zapewniać bezpieczeństwo korzystającym użytkownikom oraz obejmować całą infrastrukturę towarzyszącą. Wybudowane oraz zmodernizowane trasy rowerowe przyczynią się przede wszystkim do lepszego wykorzystania środka transportu jakim jest rower, zmniejszeniu wykorzystania samochodów osobowych, a tym samym niższej emisji zanieczyszczenia środowiska co dodatkowo przyczyni się do zwiększenia świadomości społecznej dotyczącej ochrony naszego środowiska oraz kształtowaniu postaw proekologicznych.

%d bloggers like this: