Wypracowanie modelu PPP

W programie wyborczym 4 lata temu zawarłem hasło „Wypracowanie modelu partnerstwa publiczno-prywatnego”. Coraz mniejsze możliwości uzyskania dofinansowań ze środków europejskich, progi dotyczące dochodowości (czyli uzależnianie przyznania dofinansowania od zamożności mieszkańców), które są wprowadzane w konkursach krajowych są tendencją, która ma miejsce w obecnej perspektywie. |Nowa  perspektywa 2020-2027 i podział statystyczny województwa mazowieckiego na pewno nie ułatwia pozyskiwania środków zewnętrznych. Dodatkowo brak terenów inwestycyjnych i tym samym drastycznego zwiększenia dochodów własnych gminy za pomocą zmiany planu miejscowego, tak jak to się dzieje w większości gmin w Polsce, w Podkowie Leśnej z oczywistych względów nie ma miejsca. Zatem wiele podejmowanych przeze mnie działań dotyczyło możliwości zwiększenia lub pozyskania środków na realizację zamierzeń inwestycyjnych i rozwojowych miasta poza zwykłym zaciągnięciem kredytu. Rolę włodarza miasta postrzegam nie tylko jako wydatkującego środki, ale także jako poszukującego ich aktywnie menadżera. Stąd padło hasło PPP. Co prawda zaczęliśmy od najtrudniejszej dziedziny, jaką jest budowa dróg gminnych w partnerstwie z podmiotem prywatnym,  niemniej wydaje się, że zarówno doświadczenia jak i wiedza jaką nabył cały zespół pracujących na rzecz miasta urzędników zaowocuje w przyszłości konkretnymi działaniami. Ten model finansowania z powodzeniem jest stosowany w gospodarce wodno-ściekowej, budowie parkingów czy przedszkoli. Coraz częściej docierają informacje o realizacji usług społecznych dotyczących osób starszych w tej formule.

W czerwcowym biuletynie miasta skreśliłem Państwu kilka zdań wprowadzenia do pomysłu budowy i utrzymania podkowiańskich dróg w formule Partnerstwa Publiczno – Prywatnego (PPP). Do dnia dzisiejszego miasto wykonało w lutym br. analizę uwarunkowań prawno-organizacyjnych realizacji przedsięwzięcia związanego z budową, przebudową i modernizacją dróg w Podkowie Leśnej w formule PPP.

Następnie zgodnie z zaleceniami Ministerstwa Infrastruktury zorganizowaliśmy postępowanie na świadczenie doradztwa na rzecz Miasta Podkowa Leśna przy przygotowaniu i realizacji projektu partnerstwa publiczno-prywatnego obejmującego doradztwo prawne w celu wyboru partnera prywatnego dla realizacji projektu „Budowa i przebudowa dróg w mieście Podkowa Leśna.” Kolejnym etapem który doradziła firma doradcza było wysłanie pod koniec czerwca zapytania/memorandum do 37 pomiotów z branży budowlanej mających w swoim zakresie oferty prowadzenie prac związanych z szeroko rozumianym pojęciem budowy dróg. Na wysłane pytania i ankiety odpowiedziało 5 potencjalnie zainteresowanych podmiotów gospodarczych. To zaowocowało ogłoszeniem 4 września w Dzienniku urzędowym Unii Europejskiej i Biuletynie Informacji Publicznej Miasta ogłoszenia o przetargu na wybór partnera prywatnego dla Przedsięwzięcia – „Budowa i przebudowa dróg publicznych zlokalizowanych w Podkowie Leśnej wraz z ich utrzymaniem.” Tego etapu nie należy utożsamiać już z budową i przebudową dróg. To jest dopiero wstęp do ewentualnego wyłonienia wykonawcy. Na tym etapie przetarg jest niczym innym jak zaproszeniem do dialogu, w którym z potencjalnymi zainteresowanymi zostanie wypracowany ostateczny kształt zakresu rzeczowego przedsięwzięcia, jak i okres trwania umowy. Czyli zapraszamy do rozmów, w czasie których (a może to potrwać od kilku do kilkunastu miesięcy) wypracujemy wszystkie warunki brzegowe zamówienia i specyfikację istotnych warunków zamówienia przed ogłoszeniem przetargu na wyłonienie wykonawcy. Na tym etapie nie ma zobowiązań finansowych po stronie miasta. Jeśli zgłoszą się chętne podmioty do dialogu, jeśli w jego wyniku będzie uwiarygodniona możliwość realizacji pomysłu w formule PPP i w końcu jeśli okaże się to na tyle atrakcyjne finansowo dla miasta, całość pomysłu zostanie przedstawiona radzie miasta celem podjęcia decyzji do finalizacji przetargu, wyłonienia wykonawcy i rozpoczęcia prac budowlanych. Po dialogu lub w jego trakcie, kiedy prawdopodobieństwo  realizacji PPP i liczba niewiadomych będzie dużo mniejsza niż dzisiaj przewidziane są spotkania z mieszkańcami na których przybliżona zostanie w sposób wyczerpujący problematyka PPP. Na dzień dzisiejszy wiadomo, że od lat mieszkańcy Podkowy Leśnej czekają na drogi. W założeniu, obowiązkiem partnera prywatnego będzie zaprojektowanie, sfinansowanie i wykonanie robót budowlanych związanych z budową oraz przebudową dróg zlokalizowanych w Mieście Podkowa Leśna, a następnie świadczenie usług utrzymania technicznego przez pozostały okres obowiązywania umowy o partnerstwie publiczno-prywatnym.

Zaczynając dyskusję od PPP zawsze zostawiamy sobie jeszcze furtkę w postaci kredytu, obligacji czy innych możliwości. Potrzeby są ogromne, drogi, ich stan od lat stanowi problem numer jeden w naszym mieście, a moim zdaniem, rolą samorządu nie jest bierne czekanie z założonymi rękami – „nie da się”, a aktywna praca także polegająca na szukaniu, testowaniu i ewentualnym przeprowadzaniu działań zmierzających do osiągnięcia celu.  Bo jeśli w efekcie końcowym do ogłoszonego przetargu w formule PPP nikt nie zgłosi się, to nadal problem finansowania dróg pozostanie.

Dbamy o zieleń

Każdy z nas jest zobowiązany do dbałości o przyrodę i ponosi odpowiedzialność za pogorszenie jej stanu lub też zniszczenie. Drzewa stanowią  dobro publiczne i objęte są ochroną prawną. Należy zatem dołożyć wszelkich starań, aby raz posadzone drzewo służyło nam jak najdłużej w dobrej kondycji zdrowotnej. Jedną z podstawowych zasad zapewniających zachowanie drzew w dobrym stanie jest ich właściwa pielęgnacja, w tym terminowe i fachowe wykonywanie cięć ich koron. Te zasady obowiązują także w przypadku drzew rosnących w przestrzeni publicznej. W Podkowie Leśnej nie było pielęgnacji drzew na taką skalę jak w ciągu ostatnich 4 lat.

Na terenie miasta wypielęgnowano 6117 drzew, 194 pomniki przyrody i 3 aleje zabytkowe. Na inwestycję pozyskaliśmy dofinansowanie zewnętrzne – kwotę prawie 1 mln 600 tys. złotych.

Potrzeby są znacznie większe i prace należy kontynuować. W ogóle w trakcie prowadzenia prac sanitarnych stwierdzono ogólnie zły i bardzo zły stan drzewostanu w naszym mieście. W przyszłości nie tylko konieczne będzie podjęcie i wypracowanie programu wymiany i uzupełniania drzewostanu, co podjęcie konkretnych działań przeciwdziałających skutkom tak gwałtownemu obumieraniu drzew. Cztery lata temu nie sądziłem, że aż tak dużą kwotę uda się pozyskać ze środków zewnętrznych na pielęgnację zieleni, dzięki czemu pieniądze w budżecie mogliśmy przeznaczyć na inny cel, chociażby na porządkowanie zadrzewień w pasach drogowych i nowe nasadzenia.

W naszym podkowiańskim życiu zielone otoczenie odgrywa istotną rolę. Dzikie, leśne, czy te bardzo pielęgnowane z dbałością o najmniejszy detal ogrody są dla nas nie tylko obiektem dumy, ale chyba przede wszystkim azylem, w którym możemy się ukryć w poszukiwaniu ciszy lub po prostu odpocząć. Dyskusja o tym, jak ma wyglądać ta część, którą potocznie nazywamy „zielenią” w  przestrzeni publicznej zapewne nigdy się nie skończy. Nigdy też nie zgromadzi wszystkich mieszkańców po tej samej stronie stołu. Z wielu rozmów i opinii płynących do urzędu miasta wynika, że ma być zielono, estetycznie, czysto, bezpiecznie i widno. Czyli tak jakbyśmy chcieli, aby było w naszych ogrodach. Dlatego od samego początku kadencji dużą uwagę zwracam na uporządkowanie pasów drogowych. I w następnej kadencji również prace w tym zakresie będą kontynuowane.

Nieoficjalne wyniki wyborów samorządowych

Burmistrz 

Artur Tusiński 1568  – 70,88% KWW Mieszkańcy dla Podkowy

Agnieszka Szonert  644 – 29,12%

Radni

  1. Małgorzata Łaskarzewska 92 głosy KWW Mieszkańcy dla Podkowy

Marcin Kaliński 59 głosów

2. Magdalena Eckhoff 81 KWW Mieszkańcy dla Podkowy

Katarzyna Tuszyńska -Niezgoda 32

Jan Olejarczyk 39

3. Bożena Majewska 98 KWW Mieszkańcy dla Podkowy

Małgorzata Stępka 56

4. Anna Olejniczak – Siara 105 KWW Mieszkańcy dla Podkowy

Emilia Drzewicka 56

5. Wojciech Sancewicz 87 KWW Mieszkańcy dla Podkowy

Jan Nowakowski 69

6. Małgorzata Janus 106 KWW Mieszkańcy dla Podkowy

Adam Krupa 75

7. Alicja Rotfeld – Paczkowska 125 KWW Mieszkańcy dla Podkowy

Marta Michalicka- Ipnarska 72

8. Edyta Barucka 69 KWW Mieszkańcy dla Podkowy

   Dąbrówka Smolny 78

9. Karolina Likhtarovich 94 KWW Mieszkańcy dla Podkowy

Zbigniew Piśniak 35

Roman Zdunek 21

10. Michał Gołąb  86 KWW Mieszkańcy dla Podkowy

Filip Osmólski 37

Dorota Bzowska 38

11. Paweł Dziekański 90 KWW Mieszkańcy dla Podkowy

Dariusz Murawski 49

12. Sławomir Lasota 58 KWW Mieszkańcy dla Podkowy

Jarosław Kubicki 31

Agnieszka Szonert 31

13. Wojciech Żółtowski 80 KWW Mieszkańcy dla Podkowy

Renata Gabryszuk 44

14. Jarosław Chrzanowski 72 KWW Mieszkańcy dla Podkowy

Paweł Ciołek 28

15. Jacek Matłacz 84 KWW Mieszkańcy dla Podkowy

Mateusz Nowakowski 32

Dzisiejsza sesja

Szanowni Państwo

Dzisiaj odbyła się ostatnia sesja Rady Miasta, mająca w swoim programie podsumowanie kadencji.  W punkcie III porządku posiedzenia, kiedy składałem sprawozdanie z realizacji działań pomiędzy pierwszą, a ostatnią sesją kadencji , które składało się głównie z podawania liczb, Przewodnicząca na wniosek radnego odebrała mi głos nie dając dokończyć czytania sprawozdania, argumentując, że jest to forma kampanii wyborczej. Zdumiewający jest fakt, że radni nie byli zainteresowani tym, jak został zrealizowany budżet i wykonane uchwały podczas sprawowania ich mandatu.  Podsumowanie kadencji to nie spis życzeń rady i podjętych uchwał, tylko przede wszystkim ich sposób realizacji, bo to ma największe znaczenie dla mieszkańców. Odebranie mi głosu w czasie punktu posiedzenia, który należy do mnie, świadczy nie tylko o braku kultury, ale przede wszystkim braku szacunku do urzędu burmistrza i wszystkich podkowian. Uznałem, że moja obecność w takiej sytuacji jest zbędna, czy wręcz niepożądana i opuściłem obrady. Podobnie zrobiła część radnych i mieszkańców.

Ubolewam, że przewodnicząca nie zadbała, aby ostatnia sesja Rady Miasta VII kadencji upłynęła w sprzyjającej atmosferze. Zamiast wzajemnych podziękowań za bądź co bądź bardzo udaną kadencję, mieliśmy pokaz braku klasy poszczególnych radnych, a spotkanie zakończyło się ogromnym niesmakiem.

Podsumowując: na 335 uchwał podjętych w czasie VII kadencji, tylko trzy uchwały merytoryczne były z inicjatywy radnych. Ok. 70% głosowań było podjętych jednomyślnie. Kilka uchwał odrzucono. To pokazuje, że zarówno przygotowanie uchwał jak i współpraca była całkiem dobra. Za co wychodząc, podziękowałem wszystkim radnym i dziękuję jeszcze raz.

Już wiem, że w skrzynkach pocztowych znajdziecie Państwo kolejne paszkwile o charakterze pomówień, zawierające nieprawdziwe informacje na mój temat, między innymi artykuł z gazety Wprost z 2016 r. Przypominam, że sprawa znalazła swój finał w sądzie.  Wygrałem we wszystkich instancjach.

wygrana w sądzie (red. Staniszewski. Wprost)

Wyrok sądu Staniszewski contra Tusiński

Oświadczenie Burmistrza Miasta Podkowa Leśna w sprawie artykułu we Wprost

fot. zdjęcie archiwalne

 

 

Plany na przyszłość

Dobry samorząd to ten, który zapewnia rozwój zrównoważony, a więc uruchamiając lokalne zasoby i przedsiębiorczość, przeciwdziała zjawiskom niekorzystnym w środowisku, a często i w strukturze społecznej.

Trwałość środowiskowa, trwałość społeczna i trwałość ekonomiczna to są trzy filary na których chcę oprzeć działania dzisiejszego samorządu w Podkowie Leśnej. A to wszystko przy wysokiej jakości zarządzania, nie rozumianej tylko jako szybkiej i właściwej reakcji na problem publiczny,  wykwalifikowanej kadrze urzędniczej, sprawnej organizacji czy tylko wysokich lotów inżynierii finansowej. W dużej mierze chodzi o to, aby organizacja odpowiedzialna za dostarczanie usług publicznych była świadomie zaangażowana w rozwój lokalnej społeczności skutkujący podnoszeniem jakości poziomu życia.

Jest to o tyle wyzwaniem, że efekty społeczne nie mogą być osiągane kosztem rozwoju gospodarczego, albo stanu środowiska naturalnego i odwrotnie.

Receptą na sukces samorządu było i jest dobre zarządzanie sprawami lokalnymi, poprawiające jakość życia w oczekiwanych przez mieszkańców kierunkach. Sukces zależy od budowania relacji z ludźmi, zwłaszcza tymi najbardziej aktywnymi, opiniotwórczymi.

W nowej kadencji dokończymy prace zaczęte i rozpoczniemy nowe:

  • rewitalizacja stawu w Parku Miejskim – jesteśmy już po przetargu, umowa została podpisana i wykonawcy został przekazany plac budowy, a prace związane z budową oświetlenia, monitoringu i zasilania mają się ku końcowi
  • kontynuacja budowy dróg, tutaj potrzeby są ogromne, ale na szczęście udało się w tej kadencji wykonać kilkanaście dokumentacji na ich przebudowę i uzyskać pozwolenia. Co przez ostatnie kilkanaście lat było trudne. Dzięki tej sytuacji mogę wystartować od ręki z kolejnymi budowami
  • budowa dróg, będzie kontynuowana z utrzymaniem na obecnym poziomie uwagi jaką zwracamy na bezpieczeństwo niechronionych uczestników ruchu. Doświadczenia ostatnich 4 lat i rozmowy z Państwem pozwolą lepiej dobrać i zindywidualizować fizyczne środki spowolnienia ruch. Potrzeby osób z niepełnosprawnościami w tym niewidomych będą nadal brane pod uwagę. To samo dotyczyć będzie zagospodarowania wód opadowych w pasach drogowych . Obecnie stosujemy rozwiązanie mające pogodzić potrzeby naszego środowiska naturalnego z przeciwdziałaniem podtopieniom i zalewaniu. Zastosowane już rozwiązania sprawdzają się, należy jedynie pamiętać o ich konsekwentnym stosowaniu w nowo budowanych drogach.
  • budowa ścieżek rowerowych – pozyskane środki zewnętrzne w kwocie prawie 1,5 mln zł pozwolą na ich budowę wzdłuż trasy 719 i w ul. Lipowej. Dalsza budowa ścieżek może być kontynuowana w mocno ograniczonym zakresie, z uwagi na brak miejsca w naszych, wąskich pasach drogowych. Dalej wyposażać będziemy je nie tylko w punkty naprawy, ale przede wszystkim w zestawy do ćwiczeń, ławki itp.
  • przebudowa ulicy Lipowej. Z uwagi jednak na bardzo reprezentacyjny charakter tego miejsca, gotowy do realizacji projekt przewiduje utworzenie nowej jakości przestrzeni, której funkcje wykroczą poza zwykły deptak i ciąg komunikacyjny. Realizacja stałej czy czasowej ekspozycji poświęconej sztuce i kulturze została w projekcie uwzględniona.
  • dokończymy projekt budowy przedszkola, który już jest na etapie koncepcji. Odbędą się konsultacje z użytkownikami obecnego przedszkola jak i wszystkimi zainteresowanymi tematem. Jeżeli tylko środki finansowe pozwolą (a ze wstępnym wyliczeń wynika, że tak) to również je wybudujemy.
  • w zaprojektowanym wielofunkcyjnym budynku na ulicy Jeleniej obok kina letniego na jego dachu, archiwum miejskiego będzie z powodzeniem można zaproponować przestrzeń dla podkowiańskich organizacji społecznych, aby w końcu mogły w godnych warunkach realizować swoje cele statutowe.
  • Oba w/w budynki projektowane są w technologii pasywnej, co ma zadanie późniejsze zminimalizowanie kosztów utrzymania infrastruktury.
  • Realizacja już wykonanych projektów zagospodarowania terenu szkoły samorządowej oraz placu zabaw Matki i Dziecka.

Tego wszystkiego nie udałoby się rozpocząć bez konsekwentnej polityki finansowej miasta. Nakłady na inwestycje wzrosły kilkukrotnie. O tym wszystkim też Państwa informowałem wprowadzając przejrzystą politykę informacji o działaniach samorządu i jego finansach.

Wiele działań jest niewidocznych, a były i są konieczne w codziennych działaniach organizacji jaką jest urząd miasta. Wymienię tylko regulacje stanów prawnych dróg, klarowną politykę czynszową i działania obejmujące majątek miasta.

Te wszystkie doświadczenia, niezliczona ilość rozmów z Państwem, wniosków, pytań, kilkadziesiąt otwartych spotkań, także konsultacyjnych, rysują nowe wyzwania i stawiają wymagania którym trzeba będzie sprostać. Sprostać i próbować znaleźć możliwie najlepszy i najszerszy kompromis pomiędzy czasami wykluczającymi się wzajemnie oczekiwaniami mieszkańców.

  • I tak w ramach oczekiwań społecznych sfinalizowana w najbliższych dniach będzie umowa z WKD (negocjacje w tej rozpocząłem kilka miesięcy temu) umowa dzięki której wprowadzimy bezpłatne przejazdy naszą kolejką na terenie Podkowy Leśnej pomiędzy stacjami WKD Zachodnia – Główna – Wschodnia dla dzieci i młodzieży uczącej się do 26 roku życia oraz dla seniorów 65+
  • Także rozpoczniemy działania i analizę możliwości oraz sposobu funkcjonowania tak zwanego dziennego domu pobytu seniora. Jak zapewne Państwo wiecie w tej kadencji nasz Ośrodek Pomocy Społecznej wyszedł daleko poza ramy swojej podstawowej działalności i poza opieką indywidualną nad osobami potrzebującymi. Zorganizował Klub Seniora, organizuje wiele wycieczek, wyjazdów, atrakcji dla wszystkich grup społecznych, a także angażuje się w pozyskiwanie i dystrybucję środków żywnościowych dla chętnych.

Widzę dużą potrzebę stworzenia miejsca, gdzie osoba starsza (również mniej sprawna i samodzielna) będzie godnie zaopiekowana w ciągu dnia – wykwalifikowana kadra dopilnuje podania lekarstw, zaserwuje posiłki, wyjdzie na spacer i urozmaici wolny czas. Zadba o utrzymywanie sprawności intelektualnej i rozwijanie sprawności ruchowej. Dzisiaj grupa osób w zaawansowanym wieku stale rośnie, to bardzo dobrze -żyjemy dłużej, ale też wiąże się to z odpowiedzialnością dorosłych dzieci wobec rodziców. A to często jest zmaganiem organizacyjnym – musimy wyjść do pracy i nie chcemy/nie możemy/nie powinniśmy zostawić rodzica samego w domu z różnych względów. Taki dom pobytu dziennego seniora miałby być alternatywą dla wynajęcia opiekuna.

To jest bardzo trudny do przeprowadzenia projekt finansowy jak na skalę naszego miasta, ale być może w formie odpłatnej lub częściowo odpłatnej jest do zrealizowania. Będę poszukiwał partnerów do współpracy.

  • Zostaną dalej zwiększane środki na działalność organizacji pozarządowych działających w mieście. Ale też miasto będzie starało się bardziej wspomóc i wykorzystać wiedzę, doświadczenia oraz energię mieszkańców proponując narzędzia i pomoc. Już teraz rozpoczęliśmy wspólnie z częścią podkowiańskich stowarzyszeń realizację programu Human Smart City. W ramach, którego chcemy wypracować strategię działań w przyszłości jak i wprowadzić narzędzia mające na celu pełną inkluzję nowoczesności jaką przynosi dzisiejsze otoczenie z naszymi ograniczeniami i barierami wejścia np. przy korzystaniu z urządzeń typu smartphone przez osoby w bardziej zaawanasowanym wieku.
  • Smart City to nie tylko technologia i internet, to przede wszystkim nowe możliwości. Konkretne działania które można wykorzystać wzbogacając ofertę usług publicznych na terenie miasta. Ofertę, która nie dość, że będzie szersza to jeszcze będzie generować mniejsze koszty bieżące. Ułożone w całym mieście światłowody to nie tylko dostęp do sieci i telewizja, ale to przede wszystkim możliwość rozwoju małej przedsiębiorczości skupionej na usługach. Światłowód to także rysująca się perspektywa modernizacji naszych pompowni ścieków, oszczędności energetyczne i szybsze zapobieganie awariom. Dokończony będzie system monitoringu w mieście (tutaj także już jest podpisana umowa z wykonawcą i trwają prace).
  • Narzędzia wspomagające opiekę i monitoring stanu zdrowia osób będących pod opieką OPS także już dzisiaj możliwe są do zastosowania w Podkowie Leśnej przy wykorzystaniu technologii i możliwości jakie posiada miasto.
  • Jest już nowa, obecnie testowana platforma SMS komunikacji dwukierunkowej z mieszkańcami. To nie tylko powiadomienia alarmowe i przypominanie o wystawianiu odpadów, to także narzędzie informujące o należnościach, dające pełny podgląd na indywidualne rozliczenia z miastem, dokonywania płatności online.

Platforma do konsultacji, zbierania opinii, ankiet, ale też pozostawiania przez mieszkańców wiadomości. Dotychczasowe powiadomienia SMS (które ostatnio były wstrzymane) uznaliśmy za przestarzałe.

  • Dalsza modernizacja oświetlenia miejskiego, mająca na celu nie tylko poprawę komfortu użytkowania po zmroku naszych ciągów komunikacyjnych czy dalsze oszczędności w kosztach bieżącego utrzymania, ale też nowe możliwości sterowania natężeniem światła uzależnionym od pory nocy, natężenia ruchu, ale i informująca o awariach poszczególnych opraw.
  • Działania z wymiaru środowiska naturalnego. Propozycja dla chętnych – wprowadzenie systemu sterującego nawadnianiem ogrodów uzależnionego od stanu poziomu ciśnienia w sieci wodociągowej i warunków pogodowych.
  • Powietrze – jego jakość jest dla nas dosłownie kwestią życia. Edukacja w szkołach z wykorzystaniem już istniejących czujników jakości powietrza, przy wzbogaceniu programu nauczania o małą stację meteo na terenie szkoły samorządowej. Działania mające na celu wyeliminowanie źródeł zanieczyszczeń przez wsparcie dotacjami oraz pozyskanie środków zewnętrznych. Bardziej zintensyfikowane działania zespołów kontrolnych.
  • Rozwój klastra energii, który z jednej strony ma zapewnić naszym mieszkańcom i miastu bezpieczeństwo w zagospodarowaniu odpadów zielonych – liści, jako wsad do budowanej w Mszczonowie biogazowni. Jako inicjator i pomysłodawca chcę w ten sposób zapewnić Podkowie w przyszłości dobrą pozycję, wyjść poza ramy miasta, które na własnym ograniczonym terenie nie jest samo w stanie zaspokoić tych potrzeb. Biogazownia to też produkcja energii, tak jak geotermia, być może w przyszłości taką instalację  geotermalną, nie tylko zapewniającą ciepło, ale też umożliwiającą produkcję energii będzie można w ramach klastra zlokalizować na terenie Podwarszawskiego Trójmiasta Ogrodów.
  • Aktualizacja dokumentów planistycznych Podkowy, nie tylko pod kątem lepszego wykorzystania tkanki miasta dla celów miastotwórczych, dopasowania dzisiejszych i przyszłych funkcji terenu do naszych przyzwyczajeń i potrzeb, ale też zapewnienie miastu większych wpływów z tytułu dochodów majątkowych i podatków od podmiotów komercyjnych, szczególnie tych zlokalizowanych po drugiej strony trasy 719.

Przygotowując program czy plany na najbliższe lata, głęboko analizowałem nie tylko potrzeby, ale przede wszystkim możliwości finansowe miejskiego budżetu. Zarządzanie miastem to nie jest zestaw chęci, obietnic wyborczych czy paleta bliżej nie mających odzwierciedlenia w rzeczywistości wrażeń i opinii. Trzeba mieć nie tylko wizję i ideę, ale umieć wszystko połączyć, powiązać siatką zależności i determinant, z których wiele trzeba przewidzieć. To jest przede wszystkim branie pełnej odpowiedzialności za działania, za finanse, za sprawy miasta, za Podkowę Leśną. Odpowiedzialności jaką bierze w 100 % organ wykonawczy miasta, czyli burmistrz. Ale, żeby móc realizować wizję i misję wyrażoną w strategii rozwoju, to potrzebny jest współpracujący i wspierający zespół ludzi  w radzie miasta. Dlatego tak ważne jest porozumienie, konstruktywna dyskusja a przede wszystkim rozumienie potrzeb społecznych.

 

%d bloggers like this: