Rowerem z Chełmońskim

ROK CHEŁMOŃSKIEGO

100 rocznica śmierci Józefa Chełmońskiego jest świetną okazją, żeby przypomnieć twórczość tego wielkiego artysty. W pierwszy dzień wakacji 28 czerwca 2014r. zapraszamy na wycieczkę rowerową do pałacu w Radziejowicach, gdzie będziemy mogli obejrzeć dzieła malarza. Wycieczka ma charakter rodzinny, integracyjny, krajoznawczy. Trasa będzie przebiegała jak najmniej uczęszczanymi drogami i lasem.  Do przejechania mamy ok. 40km. Prowiant na drogę – każdy zapewnia sobie we własnym zakresie.

Dzieci powinny mieć założone kaski. Zwiedzanie wystawy w Pałacu kosztuje 10zł bilet normalny, 7zł ulgowy, przy zebraniu grupy dzieci i młodzieży powyżej 25 osób – cena biletu 5 zł.

Rowerowy Rajd Wolności

 

7 czerwca 2014 r. w Mieście Ogrodzie Podkowie Leśnej organizujemy rodzinny rajd rowerowy, uwzględniający miejsca istotne w „dochodzeniu do wolności” oraz kalendarium wydarzeń ostatnich 25 lat. Wybory 4.06.1989r. to początek ogromnej zmiany nie tylko w naszym kraju, ale i w całej Europie Środkowej i Wschodniej. Wtedy w poczuciu wspólnoty zaczęliśmy tworzyć demokrację. Chcąc uczcić radość i dumę z odniesionego zwycięstwa organizujemy Rowerowy Rajd Wolności.

Start o godz. 11.00 – Kościół św. Krzysztofa w Podkowie Leśnej.

Celem imprezy jest integracja międzypokoleniowa, z akcentem edukacji historycznej oraz propagowanie turystyki rowerowej, jako atrakcyjnej formy wypoczynku.

II Podkowiańska Dycha – Współzabiegaj o integrację

II Podkowiańska Dycha w tym roku będzie wydarzeniem szczególnym, bo celem jest nie tylko meta! Pobiegną zawodnicy o różnych potencjałach, materializując jedno przesłanie: IDEĘ INTEGRACJI SPOŁECZNEJ osób niepełnosprawnych.

Organizacji tegorocznej Dychy przyświeca nam hasło „wszyscy jesteśmy równi –biegamy razem, kochamy tak samo”. Zależy nam na przeprowadzeniu społecznej kampanii poświęconej pokonywaniu barier mentalnych związanych z niepełnosprawnością. Chcemy budować społeczeństwo, gdzie światy ludzi niepełnosprawnych i  zdrowych  współistnieją razem, a nie obok siebie.
Zapamiętaj! 24 maja 2014 Podkowa Leśna

Bądź z nami tego dnia, biegnij z nami, kibicuj nam!

Bieg Konstytucji 3 maja

DSC_0094Pomimo rzęsistego deszczu prawie 5000 ludzi świętowało rocznicę uchwalenia Konstytucji 3 maja biorąc udział w XXIV edycji warszawskiego biegu. Pobiegłem i ja, reprezentując Podkowiańskie Towarzystwo Biegowe. W tym biegu chodzi przede wszystkim o uczczenie na sportowo rocznicy uchwalenia pierwszej w Europie konstytucji. Były to pierwsze w tym roku zawody z cyklu „Zabiegaj o pamięć”. Pozostałe to 24 Bieg Powstania Warszawskiego i 25 Bieg Niepodległości.

Strategiczne zarządzanie finansami miasta ?!

I doczekaliśmy się: Regionalna Izba Obrachunkowa w Warszawie rozstrzygnięciem nadzorczym uchyliła uchwałę Rady Miasta w sprawie przyjęcia Wieloletniej Prognozy Finansowej Miasta Podkowy Leśnej na lata 2014 – 2025 (WPF). Powód: od lat praktykowane przez Burmistrz Miasta planowanie w WPF wolnych środków jako źródła finansowania deficytu podczas, gdy wolne środki stanowią wielkość wynikającą z bilansu, czyli wielkość wynikową,  a nie wielkość przewidywalną, czyli możliwą do zaplanowania.

Od jakiegoś czasu zadaję sobie pytanie, czy w naszym mieście istnieje długofalowa strategia zarządzania finansami publicznymi?  Podstawowym instrumentem wieloletniego planowania finansowego i nowoczesnego zarządzania finansami publicznymi, którego sporządzenie leży w wyłącznych kompetencjach Burmistrza, jest właśnie WPF.  Jest to dokument strategiczny, określający  także nasze możliwości finansowe.  Jest to z założenia  dokument  priorytetowy, jeśli chodzi o kreowanie kierunków rozwoju naszego miasta, poprzez długoplanowe ujęcie potrzeb, zapisanych w innych dokumentach strategicznych  oraz określenie możliwości finansowania ich realizacji.

WPF obejmuje w perspektywie kilku lat realistyczne planowanie głównych parametrów budżetowych,  jak dochody i wydatki bieżące, dochody i wydatki majątkowe, wynik budżetu wraz ze wskazaniem przeznaczenia nadwyżki albo – jak w naszym przypadku – sposobu sfinansowania deficytu, przychody i rozchody budżetu z uwzględnieniem długu zaciągniętego oraz planowanego do zaciągnięcia. WPF pokazuje stan zadłużenia, sposób sfinansowania jego spłaty, stanowiąc narzędzie zapewniające racjonalne planowanie zadań i spłaty długu publicznego w kilkuletniej perspektywie. Kroczący charakter oraz ciągłość obowiązywania  WPF zapewniają racjonalną gospodarkę finansami miasta oraz skuteczną, efektywną i stabilną realizację długookresowych przedsięwzięć inwestycyjnych.

Tak powinno to wyglądać – tak chciałbym, żeby w naszym mieście wyglądało strategiczne zarządzanie publicznymi pieniędzmi. A jak wygląda?

Wieloletnia Prognoza Finansowa dla naszego miasta jest traktowana przez Burmistrz  po macoszemu:  jako dokument wynikowy w stosunku do corocznego budżetu miasta – od początku tej kadencji zapisy w WPF zmieniają się w miarę doraźnych potrzeb budżetowych.

Kroczący charakter i ciągłość obowiązywania WPF?  Stosunkowo precyzyjna prognoza dochodów i wydatków oraz wpływu różnych czynników na warunki prowadzenia gospodarki finansowej w kolejnych latach, opracowana w oparciu o wiarygodne dane, dotyczące wzrostu cen czy inflacji i innych wskaźników ekonomicznych?  –  o tym nie może być mowy, bo jak należy rozumieć, że wydatki przyjęte przez Burmistrz  w WPF na 2015 rok pomiędzy prognozą z 2011, a prognozą z 2014 roku różnią się o – bagatela! – ponad 7.000.000,oo złotych , czyli prawie 35% (w tym wydatki bieżące o ponad 5.000.000,00).

Jakie to jest zarządzanie strategiczne finansami miasta, jeśli  Burmistrz nie jest w stanie w WPF na przestrzeni trzech lat – gdy nie miały miejsca żadne znaczące zmiany w strukturze dochodów miasta – realnie oszacować dochodów naszego miasta: dochody przyjęte w WPF na 2015 rok pomiędzy prognozą z 2011 roku,  a prognozą z 2014 roku różnią się o 4.000.000,00 zł z górką , czyli o ponad 18% .

Wyjątkowo egzotyczna pozycja w podkowiańskiej WPF, to wynik budżetu: na 2015 rok Burmistrz Miasta przyjęła w WPF w 2011 roku nadwyżkę w wysokości 830.658 złotych . WPF z 2014 roku przewiduje na  2015 rok deficyt w wysokości 2.327.871 złotych.

Inwestycje w WPF to pięta achillesowa strategicznego zarządzania finansami miasta: według obowiązującej WPF wydatki inwestycyjne w 2015 roku  są planowane  na poziomie 1,2 mln zł i będą stanowić  niecałe 5% wszystkich dochodów miasta.

Zgodnie z przedłożoną przez Burmistrz Radzie Miasta na kwietniowej sesji Wieloletnią Prognozą Finansową na lata 2014-2025 największą pozycję po stronie wydatków bieżących stanowią „wynagrodzenia i składki od nich naliczane”. W tym roku jest to 9.034.000 zł. W  WPF na 2015 r. przewidziany jest dalszy wzrost tych wydatków o 250 tys. zł. Wydatki na wynagrodzenia i pochodne stanowić będą wtedy 39,9% wszystkich wydatków bieżących miasta i pochłoną 37% wszystkich dochodów, bieżących i majątkowych łącznie.

Brak powiązania finansowego pomiędzy poszczególnymi dokumentami wyznaczającymi kierunki rozwoju miasta, doraźna zmiana WPF w zależności od wyników realizacji lub planów nowych budżetów tylko z uwagi na wymóg sprawozdawczości RIO świadczy o znikomej wiedzy i marnym przygotowaniu merytorycznym naszej władzy wykonawczej. O zarządzaniu strategicznym czy narzędziach menadżerskich z dziedziny zarządzania nie ma w ogóle mowy.

Radniblisko.pl: RM powinna uzupełnić WPF

Radniblisko.pl: czy dane z WPF będą punktem wyjścia budżetu 2015

 

%d bloggers like this: