Budowa dróg w PPP – trwają rozmowy

Drogi w Podkowie Leśnej stanowią problem numer jeden w naszym mieście i od wielu lat poprawa ich stanu jest najczęstszym postulatem mieszkańców. W zeszłym roku miasto rozpoczęło przygotowania do ich budowy w formule Partnerstwa Publiczno-Prywatnego. Z uwagi na skomplikowaną materię uwarunkowań prawnych i sytuację na rynku wykonawców, w wyniku ogłoszonego w zeszłym roku postępowania do dialogu zgłosił się jeden wykonawca. Pierwsze spotkanie odbyło się 9 stycznia w urzędzie naszego miasta. PPP to jedno z rozwiązań, sposobu finansowania zadań własnych gminy oraz znaczącego przyśpieszenia czasu oczekiwania na godne i odpowiadające wymogom technicznym i bezpieczeństwa drogi w Podkowie Leśnej. Rozpoczęcie prac budowlanych jest jeszcze dalekie, ale dążenia  do realizacji PPP i przyjęcia jak najbardziej korzystnej formuły dla miasta jest szeroko dyskutowane. W przyjętym założeniu, obowiązkiem partnera prywatnego będzie wybudowanie lub zaprojektowanie i wybudowanie, sfinansowanie wykonywanych robót budowlanych oraz utrzymanie dróg na terenie miasta w zakresie ram określonych w ustawie o drogach publicznych, a wypracowanym właśnie  w trakcie trwającego dialogu.

Pierwsza runda (na początku marca odbędzie się druga runda rozmów – techniczna) miała charakter zapoznawczy, gdzie ewentualne strony umowy zaprezentowały się wzajemnie, a także mogły podzielić się już katalogiem uwarunkowań i ograniczeń jakie występują w naszym mieście.  W  czasie rozmów od razu zwrócono uwagę na stosunkowo, jak na tego typu prace, niewielki wolumen zamówienia jak i na najbardziej kosztotwórcze czynniki. Dlatego też, po pierwszej rundzie dialogu zdecydowałem o podjęciu rozmów z burmistrzem Milanówka, które dotyczyły współpracy w zakresie budowy dróg w formule PPP również u sąsiadów. Ta inicjatywa ma na celu wskazanie działań i związanych z tym nakładów jakie każde z miast musi ponieść, a które przy wspólnej realizacji da się podzielić, co kapitalnie mogłoby wpłynąć na końcowy wynik rozmów i w konsekwencji uzyskaną ofertę cenową w kończącym dialog przetargu. Między innymi dotyczyć to może całego zaplecza logistycznego, ale także i kosztów robocizny jak i sprzętu i maszyn budowlanych, które w przypadku realizacji w podobnym zakresie i w Podkowie Leśnej i w Milanówku pozwoliły by zoptymalizować wykorzystanie i bazy maszynowej i kapitału ludzkiego. Pierwsza runda napawa optymizmem, głównie spowodowanym doświadczeniem jak i interdyscyplinarnością partnera prywatnego. W swoim portfolio posiada on doświadczenie przy budowie dróg, przy ich utrzymaniu, ale też jest właścicielem wytwórni mas bitumicznych i laboratorium. Spotkanie dla mieszkańców przybliżające tematykę PPP w zakresie budowy dróg odbędzie się 11 marca br. w Pałacyku Kasyno. Firma doradcza, świadcząca usługę prawną naszemu miastu przedstawi formułę Partnerstwa Publiczno-Prywatnego. Podane zostaną też przykłady inwestycji zrealizowanych i realizowanych w tej formule oraz  założenia i oczekiwania naszego miasta wobec toczącego się dialogu.

 

Wyniki badania powietrza

Powietrze niestety gęstnieje, dlatego podjąłem decyzję o przeznaczenie środków finansowych na zbadanie powietrza przy użyciu mobilnej platformy pomiarowej. Do opisu wykorzystałem dane z protokołu, które zamieszczam wraz z moim komentarzem.

Cel badania

Głównym celem badań było oszacowanie rozkładu przestrzennego stężeń atmosferycznych zanieczyszczeń pyłowych klasy PM10 na obszarze miasta Podkowa Leśna, przy użyciu mobilnej platformy pomiarowej wykorzystującej miernik zanieczyszczenia powietrza udostępniony przez stowarzyszenie Krakowski Alarm Smogowy. Dzięki zastosowaniu urządzeń pracujących z wysoką rozdzielczością czasową oraz cechujących się dużą precyzją, możliwe będzie rozszerzenie wiedzy na temat rozmieszczenia stref potencjalnych przekroczeń dopuszczalnych stężeń zanieczyszczeń PM10.

Opis badania

Badanie transektowe wykonano 26 stycznia 2019 r. , w sobotę, w godzinach 19-22. Pyłomierz umieszczono wewnątrz samochodu osobowego, pobór powietrza do pomiarów odbywał się przez czerpnię wystawiona na zewnątrz pojazdu. Podczas badania przejechano większość ulic Podkowy Leśnej oraz część miejscowości Owczarnia,Żółwin i Otrębusy, łącznie dystans 47 km, ze średnią prędkością 18,8 km/h. Pyłomierz pobrał ponad 19,5 tysięcy pomiarów. W czasie badania maksymalne odnotowane stężenie wyniosło 386,5 µg/m³, minimalne 67.8 µg/m³. Rezultaty pomiarów przetworzone zostały do postaci cyfrowej mapy przy pomocy Państwowego Instytutu Badawczego Naukowa i Akademicka Sieć Komputerowa. Podczas pomiarów temperatura powietrza wynosiła ok. – 4 st. C., prędkość wiatru: ok. 2-3 m/s.

Na terenie Podkowy Leśnej zidentyfikowano 11 większych obszarów o podwyższonym stężeniu pyłów zawieszonych:

  1. Obszar położony pomiędzy ul. Różaną, Głogów, Sasanek, Kwiatową, Bluszczową i Jana Pawła II.
  2. Odcinek wzdłuż ul. Jana Pawła II od WSTH do granicy Podkowy Leśnej
  3. Skrzyżowanie Al. Lipowej i Jana Pawła II
  4. Okolice ul. Krasińskiego
  5. Wiewiórek pomiędzy Wilczą i Myśliwską
  6. Borsucza
  7. Główna pomiędzy Warszawską i Błońską
  8. ul Brwinowska, pomiędzy granicami miasta a ul. Błońską
  9. Gołębia pomiędzy Orlą i Sokoła
  10. Reymonta pomiędzy ul. Jodłową i Słowackiego.

Mapa pokazuje stężenia średniej ważonej zawartości pyłu PM 10 w Podkowie Leśnej i okolicy. Zobrazowano stężenie pyłu PM10 w skali od zera do nieskończoności, gdzie wyraźnie widać, że najgorsze powietrze tego dnia było na obrzeżach miasta od strony Brwinowa, a także od południowej w południowo-zachodniej części Podkowy.

Ponadto punktowe podwyższone stężenia na mniejszym obszarze stwierdzono w ok. 20 innych punktach Podkowy Leśnej.

Na na kolejnym slajdzie widać punkty lokalne zanieczyszczenie, to jest ten intensywny niebieski kolor – są to lokalni truciciele, tutaj też warto zwrócić uwagę że oprócz kilku miejsc w Podkowie, w tym największego  skupiska  trucicieli w okolicach Storczyków, Bluszczowej, Jałowcowej i punktowych miejsc na Jana Pawła II,  Brwinowskiej i Błońskiej Borsuczej, Krasińskiego, to największe stężenie punktowe o dosyć dużym obszarze oddziaływania znajduje się także poza Podkową Leśną, na południowym zachodzie w rejonie ulicy Nadarzyńskiej i Kazimierzowskiej – dojazd do Podkowy Leśnej oraz w Otrębusach ul. Wiejska i Platanowa, na odcinku od ul. Jeżynowej. Może wyraźniej to widać na mapie poniżej.

Uwagi

Oszacowanie rejonów o najwyższych stężeniach pyłu zawieszonego PM10 oparto na pomiarach  prowadzonych wyłącznie wzdłuż ulic. Po przetworzeniu danych przez oprogramowanie stworzono szacunkową mapę stężeń występujących tego dnia w Podkowie Leśnej. Nie jest ona tożsama z rzeczywistymi stężeniami w wymienionych obszarach i punktach, ale może być pewna wskazówką w identyfikacji najbardziej zanieczyszczonych obszarów Podkowy Leśnej.

Ponadto jednorazowy pomiar nie może być miarodajny dla szerszego obrazu stężeń pyłów zawieszonych w Podkowie Leśnej. Wskazane byłoby sporządzenie dodatkowych pomiarów by wychwycić prawidłowości.

Dzień przeprowadzenia pomiarów był pierwszym dniem ferii w woj. mazowieckim, w związku z tym można przypuszczać, że część mieszkańców była poza domem. Może to oznaczać, że obraz stężeń pyłów zawieszonych będzie wyglądać inaczej podczas pomiaru przeprowadzonego w innym czasie.

Metodologia pomiarów

Pomiary wykonywano z wykorzystaniem przenośnego pyłomierza DustTrak 8530 firmy TSI doposażonego w tor kondycjonowania powietrza (podgrzewany wlot powietrza atmosferycznego w celu uniknięcia pomiaru frakcji ciekłej aerozoli, niezbędny podczas prowadzenia pomiarów w warunkach zalegającej mgły) oraz możliwość logowania położenia urządzenia z wykorzystaniem technologii GPS.

Wszystkie dodatkowe elementy układu pomiarowego zostały zaprojektowane i wykonane przez pracowników Zespołu Fizyki Środowiska WFiIS AGH. Zmodyfikowano zakupione przez stowarzyszenie Krakowski Alarm Smogowy komercyjne pyłomierze DustTrak 8530 firmy TSI do przewidywanych badań oraz wdrożono odpowiednie procedury kalibracyjne.

W trakcie badania przeprowadzono pomiar stężenia pyłu zawieszonego PM10 wraz z jednoczesnym zapisem położenia urządzenia pomiarowego. Zapis danych prowadzony jest z częstotliwością 5 Hz. Ponieważ  pomiar wykonywano z użyciem samochodu osobowego, poruszającego się po drogach publicznych, zdecydowano się na prowadzenie ich w godzinach nocnych.

Niskie natężenie ruchu ulicznego w godzinach nocnych pozwoliło zredukować wpływ źródeł PM10 związanych z transportem kołowym na mierzone wartości stężeń. Dodatkowym atutem prowadzenia kampanii w godzinach nocnych była stabilność warunków meteorologicznych. Występujące w trakcie pomiarów nocne inwersje temperatury mogą zredukować mieszanie pionowe atmosfery. Pomiar prowadzono przy niskiej prędkości wiatru by zmniejszyć mieszanie powietrza. Mierzone w takich warunkach podwyższone stężenia pyłu PM10 można będzie wiązać głównie z lokalnymi źródłami emisji zanieczyszczeń pyłowych (niska emisja).

Link do mapy interaktywnej: Podkowa-Leśna

……………………….

Wkrótce zamieszczę odnośnik do interaktywnej mapki, gdzie będziecie Państwo mogli sami przeanalizować poziom zanieczyszczeń.

Podkowa przykładem do naśladowania?

Podkowa przykładem do naśladowania? Czemu nie. Prezydenci z Kołobrzegu, Grudziądza, miasta Tychy oraz wiceprzewodniczący Metropolii Górnośląsko – Zagłębiowskiej i przedstawiciele jednostek gościli w Podkowie Leśnej i Warszawie, aby posłuchać o innowacyjnych rozwiązaniach i praktykach „Wzorcowe Smart City – jak spełniać marzenie czyli jak urzeczywistniać wizję”.

Wśród tematów przeze mnie omawianych znalazły się:

  • Smart Water Orange – jakie korzyści i zastosowanie w zarządzaniu  gospodarką komunalną miasta  ma zdalny monitoring wody.
  • Smart Bike  –  uzupełnienie komunikacji miejskiej i turystycznej  dla  Podwarszawskiego  Trójmiasta Ogrodów.
  • Orange API  – komunikacja z mieszkańcami;
  • Smart Lighting –  zarządzanie oprawami ledowymi.
  • Smart Monitoring
  • Wifi w mieście – dostęp do internetu dla mieszkańców,  ale również analityka mobilności mieszkańców;
  • Meble przestrzeni publicznej – Smart Bench
  • Badanie Jakości Powietrza – edukacja w szkole –  Smart Sensor

Dyskusja o płynących korzyściach z innowacyjnych rozwiązań, ale też i problemach, z którymi musimy się mierzyć jako urząd i jako miasto, ile jest jeszcze od zrobienia, a z ilu pomysłów trzeba było zrezygnować musiała zostać zakończona ze względu na napięty grafik przybyłych delegacji.

Podkowa Leśna = Human Smart Town

Otrzymaliśmy dofinansowanie 1.132.800 zł na rozwiązania miejskie w duchu Smart City

Wartość całego projektu wynosi 1.325.856 zł.

W połowie lipca 2017 roku Ministerstwo Rozwoju ogłosiło konkurs dotacji skierowany do jednostek samorządu terytorialnego pod tytułem:  „HUMAN SMART CITIES. Inteligentne miasta współtworzone przez mieszkańców”. Podkowa Leśna podjęła rękawicę i złożyła fiszkę projektową w tym obszarze. Fiszka została zatwierdzona w Ministerstwie i Miasto mogło rozpocząć prace nad właściwym wnioskiem, który został złożony 26 października 2018 roku. Warto było czekać, w dniu dzisiejszym, tj. 19 lutego, na stronie konkursu pojawiła się oficjalna informacja o udzielonych dotacjach. Koncepcja projektu Podkowy Leśnej została doceniona i miasto stanie przed ogromną szansą ale i niesamowitym wyzwaniem – przed realizacją projektu.

Razem z partnerami, wśród których jest Politechnika Warszawska, lokalne organizacje pozarządowe, takie jak Stowarzyszenie Lokalna Grupa  Działania „Zielone Sąsiedztwo”, Towarzystwo Przyjaciół Miasta Ogrodu PL, Stowarzyszenie Ogród Sztuk i Nauk czy organizacja pozarządowa z woj. warmińsko – mazurskiego Fundacja Rozmawiamy, będziemy wspólnie pracować nad inteligentnym systemem monitoringu powietrza, platformą do gromadzenia i obróbki danych, monitoringiem wizyjnym przepompowni ścieków czy wdrażać unikatowe rozwiązanie zdalnego podlewania ogrodów w okresie niedoborów wody dla kilkunastu mieszkańców, pragnących przetestować takie rozwiązanie. Jednocześnie działania inwestycyjne będą bardzo mocno uzupełnione poprzez działania edukacyjne we wszystkich grupach wiekowych. Realizacja projektu zaplanowana została do 30 czerwca 2021 roku.

 

 

Spotkanie z mieszkańcami w/s śmieci

Tak jak przewidywałem, ceny śmieci wzrosną w Podkowie ponad dwukrotnie. Dzisiaj śmieci zostały upolitycznione i końca rozwiązania problemu nie widać. Możemy pozostać przy systemie rozliczania od ilości mieszkańców, ale będę rekomendował radnym nowy system rozliczania na podstawie zużytej wody, który się sprawdza w wielu gminach. Zapraszam mieszkańców na spotkanie.

%d bloggers like this: