Drogi -podsumowanie kadencji

Program który przedstawiałem Państwu 4 lata temu zawierał 5 filarów. Podsumowanie zacznę od potrzeby najczęściej w mieście wymienianej, czyli dróg. Tematu, który był hasłem przewodnim kilku poprzednich kadencji. Gromadził największą liczbę mieszkańców na spotkaniach i był przyczynkiem do składania największej ilości wniosków do urzędu.

Gdy przejmowałem stery miasta 4 lata temu, mieliśmy w Podkowie Leśnej nieco ponad 14 kilometrów ( wliczając w to ulice Parkową, którą przejęliśmy od powiatu grodziskiego w 2016 roku) utwardzonych (asfalt i kostka betonowa)  dróg na 44 kilometry wszystkich. Prawie 12 kilometrów dróg z jest wykonanych z destruktu asfaltowego i z potwornie pylącego się białego wapiennego tłucznia. Z tych asfaltowych 9 kilometrów wymagało remontów lub nawet przebudowy.

W minionej kadencji (2015 – 2018) zostało wyremontowanych i przebudowanych blisko 5,7 km dróg za łączną kwotę 10 mln 90 tyś złotych oraz 2,114 km ścieżek rowerowych za kwotę 3 mln 660 tys. złotych co daje razem 13 mln 750 tys. zł

Bukowa na odcinku ul. Lipowa – do 40 m za ul. Grabową
Warszawska na odcinku ul. Brwinowska  – Główna
Bukowa na odcinku ul. Grabowa – Podleśna
Akacjowa na odcinku ul. Wschodnia – Sosnowa
Jelenia na odcinku ul. Królicza – Wiewiórek
Iwaszkiewicza
Modrzewiowa na odcinku ul. Wschodnia – Sosnowa
Ciąg ulic Paproci i Kwiatowa do Wrzosowej
Bukowa na odcinku ul. Lipowa – Reymonta
Reymonta na odcinku ul. Żeromskiego – Słowackiego
Myśliwska na odcinku ul. Miejskiej do ul. Błońskiej
Rondo – Bukowa, Lipowa, Topolowa i Sosnowa
Cicha na odcinku ul. Bukowa – Cicha
Storczyków na odcinku ul. Jana Pawła II –  Kwiatowa
Główna na odcinku ul. Lotnicza – Błońska
Kwiatowa  – odcinek  z destruktu od ul. Paproci – Parkowa w kierunku WKD Zachodnia
Topolowa
Modrzewiowa na odcinku ul. Topolowa – Wschodnia
Ścieżki rowerowe: Podkowa Zachodnia – Główna, wzdłuż ulicy Jeleniej, ulica Rysia, Żubrowa, Dębowa

17 km w projektach

Tak, w porównaniu z potrzebami miasta to wciąż mało. Dlatego nowa kadencja też zapewne upłynie pod hasłem budowy dróg. Pamiętam, że brak projektów był dużym problemem na początku kadencji. Dlatego w czasie tych 4 lat zleciłem zaprojektowanie blisko 17 kilometrów dróg, z czego 12,2 km czeka na realizację. Dokumentacje są kompletne, a projekty uzyskały pozwolenia (w kilku przypadkach uzyskają zezwolenia budowlane do końca roku )

Główna – odcinek Błońska-Wiewiórek
Kwiatowa – pozostały odcinek utwardzony – wraz z aktualnie wykonanym projektem zamiennym na odciek Sasanek-Storczyków
Myśliwska – odcinek Błońska – Wiewiórek
Modrzewiowa odcinek Jana Pawła II- Topolowa oraz odcinek Modrzewiowa od Jana Pawła II do skrzyżowania z ulicami Świerkową i Akacjową
Kościelna
Lipowa
Sosnowa – odcinek od ul. Bukowej do torów kolejki WKD
Grabowa
Sasanek
Mickiewicza
Głogów
Dębowa
Bobrowa
Rysia
Iwaszkiewicza – końcówka
Warszawska – odcinek od ul. Brwinowskiej do ul. Wróbla
Błońska – odcinek od ul. Brwinowskiej do ul. Jeleniej
Helenowska – odcinek od ul. Brwinowskiej do ul. Jeleniej
Sarnia
Szpaków
Wróbla
Kukułek
Jodłowa
Gołębia
Zachodnia
Sokola
Ejsmonda
Kolejowa
Miejska – odcinek od ul. Brwinowskiej do ul. Jeleniej
Lotnicza

Wartość kosztorysowa przebudowy zaprojektowanych dróg przekracza 32 mln złotych. Ceny przetargowe proponowane przez wykonawców na dzień dzisiejszy zapewne przekroczą te kwoty o kolejne kilka milionów. Gdy dodamy jeszcze potrzeby finansowe na przebudowanie prawie 10 kilometrów ulic, które zgłosiliście Państwo w ciągu ostatnich 2 lat to kwota potrzeb przekroczy grubo wartość 55 milionów złotych.

Jak widać z wykresu z realizacja inwestycji drogowych na przestrzeni ostatnich 10 lat w Podkowie Leśnej bywało różnie. Utrzymanie wydatków na poziomie lat 2017-2018, będzie bardzo trudne. Proste założenie wydatków rocznych na poziomie 2,5 mln złotych – to bezpieczny poziom środków budżetowych, prowadzi do konkluzji, że na przebudowę niektórych z nich poczekamy ponad 20 lat.

Skala potrzeb dotyczących przebudowy dróg, występujące od 2 lat trudności na rynku wykonawców, drożejące usługi (dla porównania w 2015 roku płaciliśmy za kilometr drogi 1,8-2,1 mln zł, w 2018 to już 2,6-3,3 mln) zmuszają do poszukiwania alternatywnych do budżetu źródeł finansowania. Dlatego od początku br. roku skupiłem się na analizowaniu możliwości budowy dróg w ramach formuły Partnerstwa Publiczno – Prywatnego. Alternatywą dla tego rozwiązania jest tradycyjny kredyt lub emisja przez miasto obligacji. Wydaje się jednak, że PPP, które nie jest długiem i nie jest brane pod uwagę przy wyliczaniu wskaźnika zadłużenia gminy, daje największe perspektywy dla realizacji innych potrzeb w mieście, niż tylko drogi.

Bezpieczne dla użytkowników i środowiska

Nasze drogi mają jeszcze dwa dodatkowe wymiary. Wymiar bezpieczeństwa dotyczący wszystkich uczestników ruchu i wymiar środowiskowy. Wszystkie zaprojektowane w tej kadencji drogi i część istniejących została wyposażona w różnego rodzaju fizyczne środki spowolnienia ruchu. Na już istniejących ulicach możemy jedynie wybudować progi spowalniające. Tak też się stało na ulicy Akacjowej czy Jałowcowej, podobnie na ulicy Bukowej. Wszystko rozwiązania służą wprowadzaniu w Podkowie tak zwanej strefy 30 i strefy zamieszkania. Zgodnie z oczekiwaniami mieszkańców ma być bezpieczniej, wolniej i ciszej. Dlatego praktycznie wszystkie nowe ulice mają nawierzchnie asfaltowe. Cichsze, bardziej przyjazne dla rowerzystów, rolkarzy czy biegaczy. Nie bez znaczenia przy wyborze nawierzchni była opinia Mazowieckiego Konserwatora Zabytków. Tylko ulice zaprojektowane za poprzedniej kadencji czyli Warszawska, Iwaszkiewicza i odcinek Akacjowej posiadają nawierzchnie z kostki betonowej. Reymonta została doprojektowana i wybudowana w tej technologii bo niezasadnym wydaje się zmiana rodzaju nawierzchni w ciągu jednej ulicy.

Ten zakres prac nie byłby możliwy bez Państwa udziału. To na wiosnę 2017 zebraliście Państwo prawie 900 podpisów pod wnioskiem o odwołanie starosty grodziskiego. To mieszkańcy kilku ulic pisali skargi na działania wydziału komunikacji starostwa w Grodzisku. To w końcu w przypadku 2 ulic musieliśmy przejść drogę sądową. Korzystne wyroki dla Miasta Podkowa Leśna potwierdzające i przyznające słuszność definicji dróg jaką głosiłem zapadły przed Wojewódzkim Sadem Administracyjnym w 2018 r. Tym samym zakończył się mam nadzieję na dobre, trwający kilkanaście lat spór ze starostą grodziskim o to czy drogi w Podkowie są czy ich nie ma.

Wymiar środowiskowy to przede wszystkim innowacyjny sposób zagospodarowania wód opadowych z nowo budowanych dróg, gdzie priorytetem nie było samo odwodnienie, przeciwdziałanie podtopieniom co właśnie poprawa warunków bytowych naszych drzew. Założeniem jest całkowite zatrzymanie i zmagazynowanie w specjalnie w tym celu umieszczonych w pasach drogowych skrzynkach retencyjnych wody opadowej. Tak odprowadzona woda, powoli infiltruje do głębszych warstw gleby, drzewom i roślinom zapewniając niezbędny sprzyjający wegetacji poziom wilgoci w glebie. Jest to rozwiązanie wzorowane na północnoamerykańskim Natural Drainage System. Taki pro-środowiskowy i wyjątkowy jak na polskie warunki sposób zagospodarowania wód opadowych zabezpiecza tez miasto przed płaceniem obowiązującego od 1 stycznia tego roku tak zwanego podatku od deszczu. Obowiązek taki został wprowadzony wraz z powołaniem do życia Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie, który także jest centralnym organem regulującym stawki za wodę i ścieki we wszystkich gminach w naszym kraju. Jedynym ograniczeniem jest konieczność przebudowy w tej technologii wszystkich dróg, tak aby uniknąć budowania kosztownych kanałowych systemów odprowadzenia nadmiaru wody deszczowej po opadach.

Ścieżki rowerowe

Od lutego trwa budowa ścieżek rowerowych w Podkowie Leśnej. Miasto do czerwca 2018 uzyskało dofinansowanie na budowę ścieżek rowerowych w ramach ZiT w wysokości 4.200.000 zł., dzięki czemu w 2018 powstało już 2,114 km, a w planie na kolejne dwa lata jest 2,629 km dróg dla rowerzystów.  W 2017 r. zostały podjęte działania w celu uzupełnienia dokumentacji projektowej ścieżek rowerowych, które będą uzupełnieniem sieci dróg rowerowych realizowanego projektu. Prowadzona inwestycja budowy ścieżek realizowana jest w ramach partnerskiej umowy gmin, co też jest ogromnym sukcesem partnerstwa i współpracy międzygminnej.

Ostatnim elementem który pojawia się na naszych ulicach oprócz małej architektury: ławek i nowych koszy ( a w tej kadencji liczba koszy ulicznych wzrosła już dwukrotnie ) to nasadzenia. Nowe rośliny mają sprawiać, ze jeszcze chętniej oddamy się chwilom obcowania w przestrzeni publicznej naszego Miasta Ogrodu.

 

 

Finanse miasta cz.2

Codzienne zarządzanie miastem, to też działania z pozoru niewidoczne, które w perspektywie czasu materializują się w postaci nowych inwestycji lub zwyczajnie lepszych usług społecznych dostarczanych mieszkańcom.

Wykres pokazuje stan finansów na wejściu i wyjściu. Zadłużenie miasta spada, koszt utrzymania administracji (urzędu) spada, pomimo prowadzonych dużych inwestycji zwiększonych wydatków.

Początek kadencji i pierwsze całe dwa lata to nie były tylko działania mające na celu racjonalizację finansów czy szukanie i wnioskowanie o różnego rodzaju dofinansowania zewnętrzne.

To szukanie oszczędności na każdym kroku, od opłat bankowych, ubezpieczeniowych, telekomunikacyjnych po oszczędności w rachunkach za energię elektryczną. To ciągłe przemodelowanie budżetu, z budżetu zachowawczego, nie rozwojowego, gdzie wydatki na inwestycje są dużo niższe, niż wydatki na utrzymanie administracji, po budżet rozwojowy.

Na samym początku  musiałem zmierzyć się z 11 sprawami sądowymi  jakie wytoczyli jeszcze w poprzedniej kadencji przeciwko miastu nie tylko podwykonawcy budujący szkołę samorządową, ale i syndyk masy upadłości po generalnym wykonawcy, który ogłosił bankructwo.

Bilans spraw sądowych dotyczących budowy szkoły samorządowej:

  • 11 spraw sądowych
  • 4 wyroki w tym 3 w apelacji oraz 7 ugód zawartych w trakcie mediacji
  • Roszczenia w sumie na kwotę 2.957.643.02, wypłacone odszkodowania 2.350.555,38 w tym koszty sądowe i odsetki – 704,42 zł
  • Gdybyśmy nie prowadzili mediacji to do momentu podpisania ugód odsetki i koszty stanowiłyby kwotę  większą o ponad 1.500.000,00 zł

A te sprawy nie były jedynymi. Trzeba było uregulować  spore kwestie finansowe za dokumentację P&R, koncepcję organizacji ruchu dla Podkowy Leśnej, dokumentację techniczną ulicy Kwiatowej czy projekt traktu spacerowego na odcinku WKD Główna Parów Sójek. Wszystkie te sprawy zakończyły się w mediacjach. W przypadku tych zleconych i wykonanych prac,  miasto także wcześniej uchylało się od odpowiedzialności finansowej.

Dużym zagrożeniem były też roszczenia za działki zajęte przez miasto pod drogi. Na samym początku kadencji starosta grodziski wydał dwie decyzje za 3 działki drogowe o łącznej powierzchni 1448 m² za które mieliśmy w/g ówczesnej wyceny wypłacić prawie 520 tyś złotych odszkodowania. Ten poziom wycen na długie lata pogrążyłby miasto w długach i maraźmie inwestycyjnym. Udało się jednak temu zapobiec.

Wszystkich wniosków o odszkodowanie za zajęcie pasów drogowych było 57. Przybliżona powierzchnia pasów drogowych, co do których właściciele wystąpili z roszczeniem to ok. 20 000 m2.

Wpłacone odszkodowania do końca 2014r.:

Należy zwrócić uwagę na wartość odszkodowań w stosunku do metrów.

2006r. – 564 m2 – zrealizowano 1 wniosek

2014r.- 2616 m2 – zrealizowano 3 wnioski

Liczba działek zajętych pod drogi, objętych wnioskami o odszkodowani-e, których stan prawny został uregulowany Łączna powierzchnia nieruchomości w m2 Łączna wysokość kwot wypłaconych z tytułu roszczeń za drogi (w tym: kwoty ustalone w decyzjach administracyjnych oraz w drodze negocjacji) Średnia cena z m2 Liczba wniosków Burmistrza Miasta Podkowa Leśna o stwierdzenie nabycia prawa własności nieruchomości zajętych pod drogi publiczne, które zostały złożone do Wojewody Mazowieckiego
do 31.12.2014 r. 6 3180 885.360,00 zł* 278,42 zł 0
od 01.01.2015 r. 16 5095 372.825,33 zł 73,17 zł 33**

*Jest to łączna wartość odszkodowań, których wysokość ustalono w decyzjach administracyjnych. W ww. kwocie nie ujęto odsetek karnych za nieterminową wypłatę.

** Kolejne 5 wniosków jest w przygotowaniu. W czerwca/lipcu wystąpiliśmy do starostwa o wydanie wypisów i wyrysów z rejestru gruntów i do tej pory ich nie otrzymaliśmy. Nie mogę bez nich złożyć wniosku, bo będzie niekompletny.

Zaczęliśmy w tej kadencji także regulować stan prawny innych nieruchomości np. sklepu przy Jana Pawła II oraz terenu przy ulicy Głogów i Irysowej, gdzie przy okazji dobrze prowadzonych spraw sądowych  miasto stało się właścicielem działki na terenie gminy Brwinów o powierzchni prawie 3 tyś metrów kwadratowych.

Ostatni wykres pokazuje wzrost wartości mienia miasta. To wszystko dzięki działaniom urzędu miasta w ciągu ostatnich 4 lat.

Informacja o stanie mienia komunalnego na koniec 2014 roku i sierpień 2018.

 Artykuł o dochodach i wydatkach http://arturtusinski-podkowa.pl/finanse-miasta-cz-1/

Finanse miasta cz.1

„Czy Podkowie Leśnej są potrzebne zmiany?” To było pytanie, które zadawaliśmy sobie w dyskusjach nie tylko na spotkaniach publicznych, ale też rozmowach w mniejszym gronie jeszcze cztery lata temu. Czy były potrzebne? Chyba dzisiaj jest stosunkowo niewiele osób, które maja wątpliwości. Czasami też słyszę, że to wszystko mało.  Do prowadzenia efektywnej polityki inwestycyjnej są zasadniczo potrzebne dwie rzeczy: plan i finanse. Wyprowadzanie miasta, w którym na inwestycje przeznaczało się niecałych 9% budżetu, uszczelnianie systemu rozliczeń, ściągalności wierzytelności i wprowadzanie oszczędności, czyli cięcie kosztów bieżących, ale tak aby nie uszczuplić proponowanej oferty publicznej – wymaga czasu. Zupełnie jak planowanie. Np. niektóre drogi zlecone do zaprojektowania pod koniec 2015 roku, dopiero w tej chwili uzyskują klauzulę uprawomocnienia i mogą być realizowane.

Dochody miasta w tej kadencji wzrosły o ponad 36% z 24 mln do prawie 33 mln złotych. Wydatki, w dużej mierze dzięki pozyskanym dotacjom w wysokości blisko 11 mln złotych wzrosły ponad dwukrotnie z niecałych 17 mln wydanych w 2014 roku do nieco ponad 36 mln zaplanowanych wydatków na rok 2018. Największy wzrost wydatków nastąpił w inwestycjach  z 2.211.697,49 zł w roku 2014 do 8.636.447,12 zł w roku 2018. Wydatki na drogi  w tym czasie wzrosły prawie ośmiokrotnie z 977.230 zł w 2014 do 6.783.247 zł w roku 2018.

A to wszystko przy niemalże utrzymanych na tym samym poziomie wydatkach związanych z administracją i płacami. Wydatki na administrację wzrosły o 9%, ale trzeba zaznaczyć, że od 2017 wydatki związane z Centrum Usług Wspólnych – dawnym Zespołem Administracyjno-Ekonomiczny szkoły został włączone do wydatków urzędu miasta. Warto zwrócić też uwagę, że zarówno udział wydatków na administrację do wydatków ogółem jak i dochodów miasta spadł z 18,16% w roku 2014 do 7,99% w 2018 roku. Ta zmiana struktury wydatków nastąpiła pomimo ogromnego zwiększenia ogłaszanych przetargów i postępowań w ramach Ustawy o Zamówieniach Publicznych. W roku 2014 było ich 15, a do końca września w bieżącym roku już 48. To wszystko nie byłoby możliwe bez szukania oszczędności. Dzięki śmiałym działaniom jak wymiana opraw świetlnych na LED, spadły o 52% wydatki związane z energią elektryczną. W maju 2017 roku zorganizowaliśmy także przetarg na zakup energii co w skali miasta przyniosło kolejne kilkanaście % oszczędności. Spadły wydatki na opłaty telekomunikacyjne, ubezpieczenia, opłaty bankowe, wszystko dzięki organizowanym przetargom.

Rozwiązania, które dzisiaj towarzyszą działaniom podkowiańskiego magistratu to narzędzia partycypacji społecznej włączone do szerokiego procesu decyzyjnego, od diagnozy problemu, poprzez wybór rozwiązania, aż do efektu końcowego. Wykorzystujemy nowe technologie do niedawna zarezerwowane dla dużych miast. Odwaga w sięganiu po nowatorskie technologie przekłada się nie tylko na oszczędności, ale i jakość życia w Podkowie Leśnej.

Do pozytywnej legendy jaką ma Podkowa Leśna, dołożyliśmy przez te cztery lata swój wkład zarządczy. Miasto postrzegane jest jako jedno z najbardziej innowacyjnych, najlepiej zarządzanych, potrafiących inwestować, o stabilnym kręgosłupie finansowym. Dzisiaj głos Podkowy Leśnej jest słyszany i w wielu gremiach bez naszego zdania nie zapadają decyzje. Cieszy mnie, że gdy patrzę na sukcesy miasta, w których mam swój udział. A pozycja burmistrza miasta nie zamknęła się jedynie do bycia „strażnikiem” jego interesów.

Znam miasto od przysłowiowej podszewki, obserwuję jego codzienne życie, reaguje na zmiany. Staram się wzmacniać to co jest w nim najlepsze. Niektóre interwencje i działania wymagają odwagi i determinacji, ale z perspektywy czasu widzę, że większość decyzji się broni. Wybory w 2014 roku były impulsem do zmian w sposobie rządzenia i zarządzania również w urzędzie. Mam nadzieję, że zmiany w samym urzędzie miasta są także dostrzegalne dla Państwa. Profesjonalizacja, podejście do mieszkańca, likwidacja dnia wewnętrznego, sposób komunikacji czy załatwiania spraw jest z korzyścią dla Państwa.

Cztery lata temu chciałem, aby dla mieszkańców burmistrz i urzędnicy byli partnerami, Żeby urząd był instytucją która ma czas dla mieszkańców i jest skuteczna w wytwarzaniu dobrych, oczekiwanych usług publicznych. Cztery lata to wbrew pozorom mało czasu na zaspokojenie wszystkich pilnych potrzeb, ale mam nadzieję, że te cztery lata dały obraz kierunku zmian, możliwości i sposobu pracy.

 

 

 

 

 

Jawnie i przejrzyście

O upublicznianiu rejestrów i korzyściach płynących z polityki przejrzystości, a także o tym, jak Podkowa Leśna dołączyła do gmin jawnych i transparentnych, co w skali Polski jest ciągle ewenementem, mogliśmy przeczytać na łamach pism samorządowych już na początku mojej kadencji.

Jeszcze w grudniu 2014 roku, Stowarzyszenie Sieć Obywatelska – Watchdog przeprowadziło akcję „Jawność sprzyja każdej władzy”. Na 292 kandydatów objętych działaniem wygrało 9 osób, w tym ja  – jako jedyny na Mazowszu i w centralnej części kraju. W akcji, chodziło o to, aby osoby kandydujące na urząd prezydenta, burmistrza lub wójta zobowiązały się do prowadzenia rejestru zawieranych umów, ”kalendarza on-line” i niezatrudniania w podległych im instytucjach osób sprawujących funkcję radnych. I tak się stało, a nawet znacznie więcej.

Co jest nowością?

Opracowano jasne reguły udzielania zamówień publicznych, jawną informacją zamieszczoną na stronie miasta są nie tylko przetargi powyżej 30.000 Euro, ale również w trybie zapytania ofertowego oraz tzw. zamówienia z wolnej ręki, powstał plan zamówień publicznych, wprowadzono mechanizmy zarządzania partycypacyjnego poprzez m.in. wprowadzenie budżetu obywatelskiego. Na stronach Biuletynu Informacji Publicznej (BIP) publikowane są informacje daleko wykraczające poza wymagania ustawowe, chociażby te przytaczane wyżej rejestry umów wraz z linkami do skanów umów, czy sprawozdania z pracy burmistrza pomiędzy sesjami, w których z dużą szczegółowością informuję o podjętych działaniach. Takich sprawozdań sporządziłem 35. Na stronie również są zamieszczone wyroki i orzeczenia oraz kalendarz burmistrza.

W ciągu całej kadencji zorganizowałem 36 spotkań z mieszkańcami w postaci paneli dyskusyjnych, konsultacji z projektantami branżowymi i ekspertami w różnych dziedzinach. Wzrosła obszerność biuletynu z kilku do kilkudziesięciu stron, strona www miasta została dostosowana do potrzeb osób niedowidzących. Zostało zaktualizowane oficjalne konto urzędu na FB. Poza oficjalnymi drogami, starałem się na bieżąco przekazywać Państwu informacje w sposób mniej formalny, za pośrednictwem prowadzonego od dawna bloga http://arturtusinski-podkowa.pl/ oraz konta na Facebooku. Mój telefon, również komórkowy jest ogólnie dostępny, z czego wielu mieszkańców korzysta, również poza godzinami urzędowania. Podobnie jest z e-mailem jak i wiadomościami prywatnymi pisanymi za pośrednictwem facebooka. Zawsze odpowiadam i staram się robić to niezwłocznie. Nowym zwyczajem jest również to, że interesantów w urzędzie przyjmuję 5 dni w tygodniu.

Piszę o wszystkim tym, czego dotychczas nie było w obszarze przejrzystości. Jeżeli ktoś twierdzi, że brakuje mu transparentnych działań, to znaczy, że żyje w świecie swoich fantazji albo ma zwyczajnie złą wolę. Nie ma innego wytłumaczenia, bo nigdy wcześniej publicznego dostępu nie było do takiego szerokiego i rzetelnie podanego zakresu informacji. Poza tym komisja rewizyjna przeprowadziła 15 planowych  kontroli, a instytucje zewnętrzne zrealizowały ich 38 (rekord, dzięki uprzejmości tzw. ”życzliwych”). Wszystkie „wiszą” w BIP.

Prawo do informacji i ściśle związana z nim szeroko rozumiana zasada jawności życia publicznego, a przede wszystkim klarowna informacja o gospodarce finansowej jest istotnym elementem życia społecznego i traktuję to jako powinność. Zawsze głosiłem, że dobre rządzenie to przede wszystkim dostęp mieszkańca do rzetelnej informacji i transparentność działań władz i temu przez całą kadencję starałem się sprostać.

Pozyskujemy pieniądze -podsumowanie kadencji

W obecnej kadencji duży nacisk kładziony był na finanse miasta. Jedną z dróg powiększenia naszego budżetu są dotacje, dofinansowania, preferencyjne pożyczki czy inne formy pozyskania zewnętrznego finansowania potrzeb mieszkańców.

Zapowiadając start w wyborach 2014 roku deklarowałem dokonanie fundamentalnej zmiany w podejściu do pozyskiwania środków zewnętrznych. Zmienili się ludzie, ale przede wszystkim zmieniło się podejście kierowanego przeze mnie urzędu. Ubiegamy się o fundusze unijne, norweskie, krajowe, zarówno te dzielone przez ministerstwa jak i stworzone dla tego celu fundusze. Starałem się nie omijać atrakcyjnych pożyczek, a te umarzalne traktowałem jako mniejszą dotację, tylko z odroczonym terminem przyznania.

Do końca września br. opracowano, przygotowano lub uzupełniono (2) i  złożono 46 wniosków o dofinansowanie (w tej statystyce nie ma wniosków składanych samodzielnie przez jednostki organizacyjne miasta). Niektóre były proste, inne wymagały szerszej wiedzy specjalistycznej. Opracowywaliśmy programy funkcjonalne, studia wykonalności czy jak też bywało tworzyliśmy oryginalny zindywidualizowanych opis projektu.

W sumie wnioski dotyczyły zadań których zakładana wartość realizacyjna przekroczyła 33 mln złotych z czego 24 mln złotych to dotacje i dofinansowania. Nie wszystkie wnioski zostały pomyślnie rozpatrzone, z części musieliśmy zrezygnować (brak wykonawców na rynku, np. na rowy) a część jest w fazie oceny.

Kwota dotychczas przyznanych dofinansowań wynosi 10.878.535 zł

5 wniosków na kwotę 3.281.159 zł jest w trakcie oceny

W tym środki europejskie to blisko 8 mln złotych. W przeliczeniu na jednego mieszkańca miasta udało się w ciągu ostatnich 4 lat pozyskać trochę ponad 2.717 zł, z czego blisko 2.000 zł to środki pochodzące z programów finansowanych w ramach przynależności Polski do Unii Europejskiej.

Jest to duży sukces, biorąc pod uwagę, że w wielu konkursach dodatkowo są przyznawane punkty za posiadanie Programu Rewitalizacji Miasta, którego Podkowa Leśna nie posiada, a dodatkowo przyznanie dofinansowania uzależniane jest od tak zwanego wskaźnika dochodowości.

*Kwoty z lat ubiegłych są przybliżone.

Poza tym odzyskaliśmy VAT w wysokości 859.606,00 zł, czego nikt wcześniej nie robił oraz wystąpiłem o pożyczkę na wymianę lamp w kwocie 1.200.000 zł w 30% umarzalną.

 

 

%d bloggers like this: